Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu
Podstawę prawną niniejszego statutu stanowi:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r, Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. O zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojowa państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 – z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223 z dnia 21.12. 2002r., poz. 1869);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dziennik Ustaw Nr 228 z dnia 17 listopada 2010 r., poz. 1492);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dziennik Ustaw Nr 228, z dnia 17 listopada 2010 r., poz. 1488);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228 z dnia 17 listopada 2010r., poz. 1487);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. nr 173, poz. 1072);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami);
- Decyzja Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty Nr KO-V-BJ- 425/01/2010 z dnia 30 czerwca 2010 w sprawie wskazania Zespołu Orzekającego działającego przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu, przy ul. Południowej 10 b, jako właściwego do wydawania opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidzących i słabo widzących.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu, zwany dalej „Statutem” jest
podstawowym dokumentem wewnętrznym placówki, określającym cele i zadania oraz sposób wykonywania zadań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu, zwanej dalej „Poradnią”, jej organizację pracy oraz zakresy załatwianych spraw.
§ 2
- Nazwa poradni: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu
- Siedziba poradni: Wałcz, ul. Południowa 10 b
- Teren działania Poradni obejmuje Powiat Wałecki:
1) gminę miejską Wałcz;
2) gminę wiejską Wałcz;
3) miasto i gminę Mirosławiec;
4) miasto i gminę Tuczno;
5) miasto i gminę Człopa
§ 3
- Poradnia jest publiczną specjalistyczną placówką oświatową, której celem jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom, pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Wałecki.
- Nadzór merytoryczny nad prawidłowym funkcjonowaniu placówki sprawuje
Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
§ 4
- Poradnia jest placówką publiczną i ogólnodostępną.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Poradnia udziela pomocy uczniom (ich rodzicom) i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie jej działania.
- W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela pomocy jeżeli dziecko mieszka na terenie jej działania.
- Poradnia może udzielać pomocy dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (ich rodzicom), nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni oraz nie zamieszkałym na terenie działania za zgodą organu prowadzącego o ile zawarte zostało porozumienie pomiędzy właściwymi organami prowadzącymi.
- Wnioskodawcy (rodzice, opiekunowie prawni) mają prawo do zapoznania się z dokumentacją dotyczącą ich wniosku – w siedzibie poradni oraz w obecności jej pracownika.
Rozdział II
Cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań
§ 5
Celem działania poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia
i zawodu, a także udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży.
§ 6
1. Do zadań Poradni należy w szczególności:
1) Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń i zachowań dzieci i młodzieży, w tym ich predyspozycji i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz specyficznych trudności w uczeniu się.
2) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
3) Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka.
4) Terapia dzieci i uczniów wykazującymi zaburzenia rozwojowe i zachowania dysfunkcyjne, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a także terapia rodzin tych dzieci.
5) Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej. Wspieranie nauczycieli szkół i palcówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
6) Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
7) Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
8) Współdziałanie ze szkołami i palcówkami oświatowymi w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym współpraca w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz planów działań wspierających dla uczniów którzy takiej pomocy potrzebują.
9) Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
10) Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
11) Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
2. Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:
1) diagnozowanie
2) opiniowanie 3) konsultacje
4) terapie 5) prowadzenie grup wsparcia
6) rehabilitację
7) doradztwo
8) mediacje
9) interwencję kryzysową
10) działalność profilaktyczną 11) działalność szkoleniową
12) działalność informacyjną.
3. Powyższe zadania pracownicy poradni realizują na terenie swojej placówki, na terenie
placówek oświatowych w rejonie swojego działania, na terenie instytucji wspierających
rozwój dzieci i młodzieży, a także w środowisku rodzinnym dziecka.
Szczegółowe zadania poradni i sposób ich realizacji ustalony jest w planie pracy
poradni.
4. Poradnia zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży, dostosowując metody i sposoby
oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych
z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w poradni;
2) przestrzega Konwencji Praw Dziecka (zapewnia pełne poczucie bezpieczeństwa
zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, szanuje godność dziecka
i respektuje jego prawa);
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz przeciwpożarowe.
§ 7
1. Poradnia współdziała z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami, placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
2. Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami poprzez:
1) konsultacje,
2) wymianę doświadczeń i informacji,
3) współdziałanie przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów, zespołów
samokształceniowych itp.,
4) współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie,
5) wspólne podejmowanie działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich
środowiska lokalnego,
6) przeprowadzanie szkoleń, warsztatów, prelekcji i pogadanek;
7) uczestnictwo w szkolnych zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 8
1. W Poradni działa zespół orzekający, zwany dalej, „Zespołem”, który powoływany jest
każdorazowo przez dyrektora.
2. W skład Zespołu wchodzą:
1) dyrektor jako przewodniczący lub wyznaczona przez niego osoba
2) psycholog
3) pedagog
4) lekarz
5) inna osoba (specjalista) jeżeli zachodzi taka potrzeba.
3. Zespół wydaje:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania
specjalnej organizacji nauki i metod pracy:
a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową;
b) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
c) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
d) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku (niewidomym, słabo widzącym i niedowidzącym);
e) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami sprzężonymi;
f) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie:
g) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym;
h) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami lub z zaburzeniami zachowania
2) orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
4) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan
zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
5) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
3. Regulamin działania Zespołu Orzekającego stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego
Statutu.
§ 9
Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, a także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży, w szczególności zaś:
1) wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia
spełnienia obowiązku szkolnego,
2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej
klasie,
3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności
w uczeniu sie, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki
drugiego języka obcego,
6) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
8) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły
zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a
także klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej na podbudowie programowej szkoły
zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami
zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze
względu na stan zdrowia,
9) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi
lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sie odpowiednio do sprawdzianu
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego
lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie
dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub
absolwenta,
10) innych, określonych w odrębnych przepisach.
2. Opinie wydaje sie na pisemny wniosek rodziców dziecka lub opiekunów prawnych lub
na pisemny wniosek ucznia jeżeli jest osobą pełnoletnią.
3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich,
wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka,
wydane przez lekarza.
4. Rodzice mogą dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek w
szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i
logopedycznych oraz opinię wychowawcy.
5.W przypadku, gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do szkoły lub placówki do której uczeń uczęszcza.
ROZDZIAŁ III
Organy Poradni.
Kompetencje organów Poradni, zasady ich współdziałania oraz sposoby rozwiązywania sporów miedzy nimi.
§ 10
1. Organami poradni są:
1) dyrektor poradni,
2) rada pedagogiczna.
2. Kompetencje Dyrektora Poradni:
1) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni osób: pracowników
pedagogicznych, administracyjnych i obsługi,
2) decyduje w szczególności w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania pracowników,
b) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych,
c) występowania z wnioskami- po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) kieruje bieżącą działalnością merytoryczną Poradni oraz reprezentuje ją na
zewnątrz,
4) sprawuje nadzór merytoryczny w stosunku do pracowników pedagogicznych,
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni,
7) organizuje obsługę administracyjną Poradni,
8) wykonuje zadania wynikające z przepisów szczegółowych:
a) ustala kalendarz organizacji roku szkolnego,
b) ustala przydział czynności pracowników Poradni,
c) przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej,
d) przewodniczy posiedzeniom Zespołu Orzekającego lub powołuje przewodniczącego
e) powołuje skład Zespołu Orzekającego
f) zapewnia w siedzibie Poradni bezpieczne warunki pracy: higieniczne, sanitarne
i przeciwpożarowe,
g) podejmuje decyzje, które wynikają z przepisów szczegółowych, czy innych
sytuacji szczególnych.
3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą
1) dyrektor Poradni, będący jednocześnie jej przewodniczącym,
2) pracownicy pedagogiczni Poradni.
4. Kompetencje Rady Pedagogicznej:
1) uchwala Statutu Poradni,
2) uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem,
3) zatwierdza plany pracy i koncepcji rozwojowej placówki,
4) podejmuje uchwały w sprawach innowacji pedagogicznych w placówce,
5) opiniuje i zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć (plan),
6) opiniuje projekt planu finansowego Poradni,
7) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień poza nagrodami z funduszu dyrektora,
8) opiniuje propozycje dyrektora w sprawie przydziału pracownikom
pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach pensum.
5.Rada Pedagogiczna posiada regulamin stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.
§ 11
1. Dyrektor poradni i Rada Pedagogiczna w oparciu o zasady współdziałania organów
poradni podejmują proceduralne działania na rzecz rozwiązywania sporów powstałych
miedzy tymi dwoma organami, pracownikami, dyrektorem a pracownikami.
2. Każdy z wymienionych organów działa w granicach swoich kompetencji określonych
ustawą i w zakresie przewidzianym regulaminem.
3. Wszelkie spory muszą być rozwiązywane w sposób demokratyczny, obiektywny
i muszą służyć dobru dziecka i placówki.
4.Przewiduje się możliwość rozwiązywania sporów pomiędzy pracownikami Poradni poprzez:
- negocjacje stron będących w konflikcie w obecności Dyrektora Poradni;
- negocjacje stron w obecności Rady Pedagogicznej.
5.Jeżeli podjęte próby rozstrzygnięcia sporu na terenie Poradni nie dadzą rezultatu, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego Poradnię.
6. Jeżeli dyrektor jest stroną w sporze – sprawę rozpatruje Rada Pedagogiczna, w przypadku braku rozwiązania przekazuje się ją do organu prowadzącego Poradnię.
§ 12
- Dyrektor poradni może za zgodą organu prowadzącego utworzyć stanowisko wicedyrektora oraz – w zależności od potrzeb – inne stanowiska kierownicze.
- Kompetencje wicedyrektora określa dyrektor.
ROZDZIAŁ IV
Pracownicy Poradni. Zakresy zadań, obowiązki, prawa pracowników Poradni
§ 13
1. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów,
logopedów. Może zatrudniać także socjologów, doradców zawodowych, rehabilitantów.
2. Nauczyciel poradni, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach
określonych w ustawie z 6 czerwca 1997r.- Kodeks Karny (dz. U. nr 88, poz. 553, z
późniejszymi zmianami),
1) Dyrektor poradni jest zobowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy
ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
3. Poradnia może zatrudniać lekarza, który jest konsultantem, członkiem zespołu
orzekającego Poradni lub zapewnić jego obecność poprzez zawarcie innej umowy
cywilno-prawnej.
§ 14
1. Wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni zobowiązani są do realizacji zadań
statutowych w ramach ich kompetencji na terenie Poradni oraz w środowisku dzieci
i młodzieży poprzez:
1) diagnozę,
2) konsultacje,
3) psychoedukację,
4) terapie,
5) doradztwo,
6) mediacje,
7) działalność profilaktyczną,
8) działalność informacyjną,
9) działalność szkoleniową,
10) udział w szkolnych zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
11) interwencje kryzysowe.
2. Do szczegółowego zakresu zadań pracowników pedagogicznych należy:
1) przeprowadzanie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej,
2) prowadzenie terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej,
3) prowadzenie różnych form pomocy indywidualnej i grupowej dla dzieci i
młodzieży i ich rodziców oraz nauczycieli,
4) planowanie pracy i prowadzenie pracy zgodnie z obowiązującym planem,
5) stosowanie twórczych i innowacyjnych form pracy,
6) dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych,
samodzielne wykonanie pomocy oraz troskę o estetykę gabinetów,
7) planowanie własnego rozwoju zawodowego,
8) systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne
uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
9) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
10) współpracę z innymi instytucjami wspierającymi rozwój rodziny i dziecka,
11) współdziałanie z rodzicami, opiekunami dzieci,
12) realizowanie zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.
4. Pracownicy pedagogiczni prowadzą dokumentację dotyczącą swojej pracy.
§ 15
1. Pracownicy pedagogiczni realizują zadania określone w programie rozwoju Poradni i są
odpowiedzialni za jakość pracy i jej wyniki.
2. Przebieg realizowanych zadań powinien być zgodny z osiągnięciami współczesnej
nauki przy pełnym zaangażowaniu pracownika.
3. Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do:
1) przestrzegania tajemnicy zawodowej,
2) uzyskiwania akceptacji rodziców do wszelkich działań mających na celu
udzielanie właściwej pomocy dzieciom i młodzieży,
3) obiektywnego stosunku do dzieci i młodzieży, co do których podejmowane są
działania statutowe, a w szczególności nie uzależniania stosowanej pomocy od
własnych przekonań politycznych, rasowych czy religijnych,
4) udzielenia pomocy merytorycznej osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
5) współpracy z placówkami oświatowymi,
6) przestrzegania regulaminów i zarządzeń obowiązujących w Poradni,
7) podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
8) wzbogacania warsztatu pracy oraz wnioskowanie o jego modernizację lub
uzupełnienie,
9) przestrzegania zasad konwencji o Prawach Dziecka – w tym kierowanie się
dobrem dzieci i młodzieży, troską o ich zdrowie, postawy moralnej i
poszanowaniem godności osobistej,
10) prezentowania właściwej postawy etycznej,
11) prawidłowego prowadzenia dokumentacji merytorycznej.
4. Pracownik ma prawo do:
1) współdecydowania o celach i zadaniach Poradni jako członek Rady
Pedagogicznej,
2) decydowania w prawach doboru metod realizowanych przez siebie zadań,
3) kształtowania samodzielnego warsztatu pracy i samodzielnego doboru metod,
jeżeli nie jest to sprzeczne z zasadą dobra dziecka i nie przeszkadza w pracy
pracownikom placówki,
4) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony
dyrektora poradni, rady pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek
naukowo - oświatowych.
§ 16
1. Pracownicy pedagogiczni służbowo odpowiadają przed dyrektorem poradni za:
1) poziom pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej w odniesieniu do dzieci
i młodzieży,
2) stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych, które mu
powierzono,
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia placówki,
przydzielonych mu przez dyrektora,
4) nieprzestrzeganie procedury postępowania przy zaistniałym wypadku,
5) prawidłowość prowadzonej dokumentacji swojego działu.
2. Wykonuje inne czynności na polecenie dyrektora.
3. Prawa i obowiązki pracownicze nieujęte w Statucie określa Karta Nauczyciela oraz
Kodeks Pracy.
§ 17
1. Liczbę pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Poradni ustala organ
prowadzący na wniosek dyrektora w zależności od ilości zadań wykonywanych przez
Poradnię oraz realnych możliwości wywiązywania się z nich, ilości osób objętych
opieką Poradni i rozległości terenu działania.
2. W poradni zatrudnia się pracowników administracji i obsługi, a liczbę pracowników
ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym w zależności od potrzeb
Poradni.
§ 18
1. Dopuszcza się możliwość udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży w ramach
wolontariatu.
2. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec
której nie toczy sie postępowanie karne.
3. Dyrektor poradni:
1) zawiera z wolontariuszem umowę określającą w szczególności zakres zadań
wolontariusza i sposób ich realizacji, czas trwania umowy oraz zawierającą
zobowiązanie wolontariusza do przestrzegania ustalonych w poradni zasad
i obowiązków oraz do nie ujawniania informacji dotyczących osób korzystających
z pomocy Poradni.
2) ubezpiecza wolontariusza od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe
w związku z wykonywaniem zadań przez wolontariusza.
3) zapewnia warunki umożliwiające wykonywanie zadań przez wolontariusza.
4. Wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami
pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez dyrektora Poradni oraz pod nadzorem
dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
5. Na wniosek wolontariusza dyrektor Poradni jest obowiązany wydać pisemne
zaświadczenie o wykonaniu zadań przez wolontariusza.
Rozdział V
Organizacja pracy Poradni
§ 19
1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka w której nie są przewidziane ferie
szkolne.
2. Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem
prowadzącym.
3. Poradnia ma możliwość tworzenia komórek organizacyjnych, filii oraz gabinetów
zamiejscowych.
4. Obowiązkowy wymiar godzin zajęć pracowników pedagogicznych wynosi 20 godzin
i obejmuje czas przeznaczony na bezpośrednią pracę z dziećmi i młodzieżą,
z rodzicami, nauczycielami i innymi osobami na rzecz dzieci, prowadzoną w Poradni i
poza jej siedzibą.
5. Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i
doskonaleniem zawodowym realizowane są poza tygodniowym obowiązkowym
wymiarem godzin zajęć w ramach czasu pracy.
§ 20
1. Pracownikom administracyjnym i obsługi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego
w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy.
2. Pracownikom pedagogicznym przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego
w wymiarze określonym w ustawie Karta Nauczyciela.
§ 21
1. Na terenie Poradni prowadzone są głównie zajęcia diagnostyczne, terapeutyczne oraz
konsultacje, doradztwo, psychoedukacja dla nauczycieli i rodziców.
2. Poza siedzibą Poradni prowadzi się działalność profilaktyczną, informacyjną,
interwencje w środowisku uczniów, psychoedukacje, doradztwo, mediacje, konsultacje.
3. W wyjątkowych sytuacjach, uzasadnionych dobrem dziecka, poza siedzibą poradni
wykonuje sie również zajęcia diagnostyczne i terapeutyczne.
§ 22
1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego
planu pracy oraz planu finansowego Poradni - do dnia 30 kwietnia danego roku.
2. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza sie w szczególności: liczbę pracowników
poradni w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę
godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
3. Organizację Poradni, w tym arkusz organizacyjny Poradni na każdy rok szkolny
zatwierdza organ prowadzący Poradnię, do dnia 25 maja danego roku.
§ 23
1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) projekt organizacyjny,
2) plan pracy – koncepcję rozwojową placówki,
3) półroczne i roczne sprawozdania pracowników z realizacji przydzielonych zadań,
4) tygodniowy rozkład zajęć pracowników,
5) zakresy obowiązków pracowników,
6) skorowidz alfabetyczny i rejestr badanych,
7) dokumentację badań,
8) protokoły zespołów orzekających,
9) protokoły posiedzeń rad pedagogicznych,
10) dzienniki zajęć,
11) listę obecności,
12) księgę inwentarzowa,
13) teczki akt osobowych,
14) inną dokumentację zgodnie z obowiązującym wykazem akt i przepisami kancelaryjnymi
Poradni.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 24
1. Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach
określonych odrębnymi przepisami.
2. Poradnia prowadzi pełną księgowość zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych
i innymi.
3. Poradnia używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Statut, zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego wchodzi
w życie z dniem uchwalenia.
Statut wraz z załącznikami został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu,
w dniu………………………………
Załącznik nr 1
do Statutu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wałczu
Regulamin Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu
Opracowany na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie
orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. nr 173, poz. 1072)
§ 1
1. W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu, zwanej dalej „Poradnią” są
organizowane i działają na zasadach określonych w/w rozporządzeniu zespoły orzekające.
2. Zespół wydaje:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i
metod pracy,
2) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla
dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan
zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
4) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących.
5) orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
6) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
§ 2
1.Powołanie zespołu, prowadzenie i protokołowanie przeprowadza sie na okoliczność
rozpatrywania każdego wniosku indywidualnie.
2. Zespoły Orzekające powołuje Zarządzeniem na piśmie dyrektor poradni.
3. Zespoły zbierają sie w terminach określonych w tzw. harmonogramie posiedzeń zespołu
opracowanym na dany rok szkolny.
4. Ze względów losowych zespoły mogą zbierać się także doraźnie w innych terminach, aniżeli wymienione w harmonogramie posiedzeń zespołu.
§ 3
1.W skład zespołu wchodzi:
1) dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog, pedagog oraz lekarz,
3) inni specjaliści jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
2. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
§ 4
1. Zespół orzeka na wniosek rodziców / prawnych opiekunów/ dziecka, zwany dalej
„wnioskodawcą”.
2. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii składa się do zespołu.
3. W razie potrzeby wydania dziecku jednocześnie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania, wnioskodawca składa odrębne wnioski.
4. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor
Poradni, niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do
rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
5. Dyrektor Poradni zwraca wnioskodawcy wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii z
odpowiednim pouczeniem, jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy on wydania
orzeczenia albo opinii.
6. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia albo opinii wynika, że nie dotyczy on
wydania orzeczenia albo opinii, dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z
wyjaśnieniem przyczyny zwrotu oraz informacja o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
§ 5
1. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii o wczesnym wspomaganiu powinien
zawierać:
1) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w
przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń
uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
zawodowe,
2) imiona i nazwiska rodziców /prawnych opiekunów/ oraz miejsca zamieszkania,
3) określenie celu i przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii,
4) podpis wnioskodawcy.
§ 6
1. Wnioskodawca dołącza do wniosku posiadana dokumentację, uzasadniającą wniosek,
w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i
badan psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
2. Jeżeli do wydania orzeczenia albo opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia
dziecka, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie
zdrowia dziecka, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym
lekarz określa
1) Okres - nie krótszy jednak niż 30 dni - w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub
znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) Rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka
uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
3) Zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa
programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupa wychowawcza lub
indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
4) Zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem
w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
4. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, wnioskodawca dołącza
do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie
określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza
medycyny pracy.
5. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji, o której mowa w ust. 2-5,
przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w
określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
6. Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, o której mowa w ust. 2, albo dołączona
przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia albo
opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia albo opinii przeprowadzają specjaliści
poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej
specjalności, z wyłączeniem badań i wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 3-5.
§ 7
1.Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu
oraz ustala termin posiedzenia zespołu.
2. Zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub
wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, w celu uzyskania informacji o
problemach dydaktycznych i wychowawczych edukacyjnych i wychowawczych ucznia,
informując o tym wnioskodawcę.
3. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu.
Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
§ 8
1.Zespół wydaje orzeczenie oraz opinie większością głosów.
2. W razie równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
3. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności
informacje o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informacje o
zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego
rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem. Protokół podpisują przewodniczący i członkowie
zespołu.
4. Protokoły z posiedzeń zespołu są sporządzane w Książce Protokołów Zespołu Orzekającego.
5. Orzeczenie i opinie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
6. W Karcie Indywidualnej dziecka przechowywane są wyniki badań psychologicznych i
pedagogicznych wykonanych w tutejszej poradni oraz inna dokumentacja m.in.: wniosek
wraz z załączoną do niego dokumentacją, diagnozy członków zespołu, zawiadomienie o terminie posiedzenia, wezwanie do uzupełnienia wniosku, inna korespondencja z rodzicami w sprawie złożonego wniosku, wydane orzeczenie, poświadczenie dostarczenia orzeczenia wnioskodawcy.
§ 9
1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje odpowiednio
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego
przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania albo
orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzorów
stanowiących załączniki nr 1-4 do rozporządzenia.
2.W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
1) Warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii,
usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne
formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) Najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu
ogólnodostępnym, z tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym,
szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej
lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole
zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku
socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
3.W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego należy wskazać wszystkie zalecane
najkorzystniejsze dla danego dziecka formy kształcenia specjalnego spośród form
kształcenia wymienionych w ust. 2 pkt. 2.
4.W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego określa się:
1) Zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia
dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania,
rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
2) W przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana
jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupa
wychowawcza lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
5.W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
1) Zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia
ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania
potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) W przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w
szkole;
3) W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – także możliwość
dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
6.W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych określa się zalecane:
elementy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy położyć szczególny nacisk
w pracy z dzieckiem, metody i sposoby w realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy udzielanej rodzicom
§ 10
1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego,
etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole.
2.Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu
edukacyjnego w tej szkole.
3.Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres do 5
lat.
4.Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony wskazany w
zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, którym mowa w § 6 ust. 4, nie krótszy jednak niż
30 dni.
5.Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
w zawodzie wydaje sie na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia
dziecka, o którym mowa w § 6 ust. 4, nie krótszy jednak niż 30 dni i nie dłuższy niż rok
szkolny.
§ 11
1.W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespól wydaje
odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o braku
potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby
indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzorów stanowiących załączniki nr 5-8 do rozporządzenia.
2. W orzeczeniu o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy wskazać
stosownie do potrzeb dziecka zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w
przypadku orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy także
wskazać zalecane formy pomocy udzielanej rodzicom.
§ 12
1. Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) Zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego;
2) Potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń, o których mowa w § 8
ust. 2;
3) Potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
2. Nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się według wzoru
stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia. Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla
poprzednie orzeczenie.
§ 13
1. Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie
odpowiednio o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo o potrzebie
indywidualnego nauczania w razie zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania
poprzedniego orzeczenia.
2. Nowe orzeczenie odpowiednio o potrzebie indywidualnego przygotowania
przedszkolnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje sie według wzorów
stanowiących załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia. Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla
poprzednie orzeczenie.
§ 14
1.W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o którym
mowa w § 11 ust. 1 lub § 12 ust. 1, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o odmowie
uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o odmowie uchylenia
orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o
odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, według wzorów
stanowiących załączniki nr 9-11 do rozporządzenia.
§ 15
1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2. Opinia zawiera:
1) datę wydania opinii;
2) oznaczenie poradni;
3) podstawę prawną wydania opinii;
4) skład zespołu, który wydał opinię;
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a
także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
6) stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
7) wskazanie odpowiedniej formy pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie, w
szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do
potrzeb;
8) uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy i
wsparcia;
9)podpis przewodniczącego zespołu.
§ 16
1. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinie o braku
potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
2. Opinia zawiera:
1) datę wydania opinii;
2) oznaczenie poradni;
3) podstawę prawną opinii;
4) skład zespołu, który wydał opinie;
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a
także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
6) stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju;
7) uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie okoliczności, które zespół uznał za
istotne dla rozstrzygnięcia, oraz wyjaśnienie powodów, na podstawie których zespół
stwierdził, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju;
8)podpis przewodniczącego zespołu.
§ 17
1. Orzeczenie albo opinię dostarcza się wnioskodawcy na piśmie, w terminie 14 dni od
dnia posiedzenia zespołu.
2. Orzeczenie albo opinię wydaje się w 3 egzemplarzach, natomiast orzeczenia o których
mowa w §11 ust.1 i w §14 w jednym egzemplarzu.
3. Wnioskodawca na swój wniosek może otrzymać odpis orzeczenia.
§ 18
1. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Zachodniopomorskiego Kuratora
Oświaty w Szczecinie za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie w terminie 14
dni od dnia jego otrzymania.
2. Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, uchyla
zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.
3. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.
4. Zespół zobowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi
oświaty w terminie 14 dni od dnia w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie
nie wydał nowego orzeczenia zgodnie z ust 2 .
§ 19
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Załącznik nr 2
do Statutu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wałczu
Regulamin Rady Pedagogicznej
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu
opracowany na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991roku o systemie oświaty ( Dz. U.
z 1996r. Nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami)
§ 1
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem poradni realizującym zadania wynikające
ze Statutu Poradni, dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. Członkami rady pedagogicznej poradni są wszyscy zatrudnieni pracownicy
pedagogiczni.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor poradni.
4. W czasie nieobecności w pracy przewodniczącego Rady Pedagogicznej, posiedzeniom
przewodniczy wicedyrektor poradni lub wyznaczona przez dyrektora osoba.
§ 2
4. Zebrania rady pedagogicznej organizuje sie minimum 3 razy w roku szkolnym (przed
rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym półroczu oraz na zakończenie roku
szkolnego), oraz w miarę bieżących potrzeb.
5. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego
rady, organu prowadzącego, lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej w terminie
14 dni od daty wpłynięcia wniosku.
6. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za powiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania
z 7-dniowym wyprzedzeniem.
7. Zebrania Rady organizuje sie poza godzinami pracy dydaktycznej nauczycieli.
8. Obecność członków Rady Pedagogicznej na posiedzeniach Rady Pedagogicznej jest
obowiązkowa. W sytuacjach wyjątkowych Dyrektor Poradni może zwolnić członka rady z
udziału w posiedzeniu. Usprawiedliwienia nieobecności należy dopełnić przed
posiedzeniem Rady.
§ 3
1. Dyrektor poradni dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej ogólne
wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz działalności poradni.
2. Członkowie rady pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym składają sprawozdanie z
realizacji zadań założonych w indywidualnych planach pracy.
3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
§ 4
1. Zasady i tryb podejmowania uchwał przez Radę Pedagogiczną:
1.1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym podczas zebrań plenarnych zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków
Tajność głosowania może uchwalić Rada zwykłą większością głosów.
1.2. Wniosek może zgłosić każdy członek Rady.
1.3. Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie nad uchwałą.
1.4. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników poradni.
1.5. Uchwały Rady Pedagogicznej są numerowane.
§ 5
Zasady sporządzania dokumentacji Rady Pedagogicznej:
1. Z zebrania Rady oraz zespołu i komisji sporządza sie protokół, który w terminie do 7 dni
od daty zebrania wpisuje sie do księgi protokołów Rady.
2. Protokół podpisuje Przewodniczący obrad i protokolant.
3. Protokół jest odczytywany na następnej Radzie Pedagogicznej. Członkowie Rady
Pedagogicznej maja prawo zgłoszenia ewentualnych poprawek Przewodniczącemu
Rady. Rada decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu. Członkowie
nieobecni na posiedzeniu podpisują sie pod protokołem po jego przeczytaniu.
4. Księgi protokołów są podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej i jej
komisji.
5. Księgi protokołów udostępniane są zatrudnionym nauczycielom, upoważnionym
przedstawicielom organu prowadzącego poradnię oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny. Decyzja o udostępnianiu księgi protokołów należy do kompetencji
Dyrektora Poradni.
§ 6
Każdy członek rady jest zobowiązany do:
1. współtworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków
rady,
2. systematycznego podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
3. przestrzegania postanowień Statutu Poradni, zarządzeń Dyrektora Poradni i niniejszego
regulaminu,
4. realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Poradni oraz
uchwał Rady także wtedy, kiedy zgłosi do niej swoje zastrzeżenia (głosował przeciw lub
wstrzymał sie od głosu),
5. czynnego i zdyscyplinowanego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach Rady
oraz jej komisji i zespołów, do których został powołany,
6. przestrzegania dyscypliny obrad podczas posiedzeń Rady,
7. składania przed Rada sprawozdań z wykonania nałożonych zadań,
8. nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady, które mogą naruszać dobro
osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników poradni.
§ 7
Nauczyciele reprezentujący Radę Pedagogiczną w innych organach lub komisjach są
zobowiązani do reprezentowania na ich forum opinii uzyskiwanych podczas plenarnych
posiedzeń Rady Pedagogicznej.
§ 8
Zmiany w niniejszym Regulaminie są dokonywane w trybie przewidzianym dla
podejmowania uchwał Rady Pedagogicznej.
§ 9
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marek Syrnyk | 05-09-2011 11:11 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 05-09-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | Marek Syrnyk | 05-09-2011 11:13 |