Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałczu
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Jednostka budżetowa Starostwa Powiatowego w Wałczu

ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne

1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu, zwana dalej Poradnią mieści się przy ulicy Południowej 10 B.
2. Poradnia została powołana przez Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Koszalinie dnia 19 października 1966 roku jako Poradnia Wychowawczo-Zawodowa. Z dniem 10 września 1993 roku decyzją Kuratora Oświaty w Pile została przekształcona w Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
3. Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Wałecki.

4. Teren działania Poradni obejmuje:
- miasto i gminę Wałcz;
- miasto i gminę Mirosławiec;
- miasto i gminę Tuczno;
- miasto i gminę Człopa.
5. Poradnia jest specjalistyczną placówką oświatową, której celem jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom, pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej.
6. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
7. Poradnia udziela pomocy uczniom (ich rodzicom) i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie jej działania.
8. W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
9. Poradnia może udzielać pomocy dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (ich rodzicom), nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni oraz nie zamieszkałym na terenie działania o ile zawarte zostało porozumienie pomiędzy właściwymi organami prowadzącymi.

ROZDZIAŁ II Zadania Poradni

I Do zadań Poradni należy w szczególności:
1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
2. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka.
3. Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych.
4. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej.
5. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
6. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.

II Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:
1. Diagnozę
2. Konsultację
3. Terapię
4. Psychoedukację
5. Rehabilitację
6. Doradztwo
7. Mediację
8. Interwencje w środowisku ucznia
9. Działalność profilaktyczną
10. Działalność informacyjną.

III Poradnia wydaje opinie w sprawach:

1. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
2. Pozostawienia ucznia kl. I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
3. Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
4. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
5. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego;
6. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
7. Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
8. Innych, określonych w odrębnych przepisach.
9. Opinię wydaje się na wniosek rodziców dziecka.

IV W Poradni działa Zespół Orzekający:
1. O potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
2. O potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
3. Zespół orzekający wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania dla uczniów szkół i placówek położonych na terenie działania poradni.
4. W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje zespół właściwej ze względu zamieszkania dziecka poradni psychologiczno-pedagogicznej.
5. Zespół Orzekający jest powoływany przez dyrektora poradni.
6. W skład zespołu wchodzą:
• dyrektor, jako przewodniczący zespołu lub upoważniona przez niego osoba;
• psycholog;
• pedagog;
• lekarz;
• inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracy zespołu jest niezbędny - opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
7. Zespół orzeka na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zwanych "wnioskodawcami".
8. W przypadku decyzji niezgodnej z wnioskiem, zespół wydaje orzeczenie odmowne stwierdzające, że nie zachodzi potrzeba zastosowania odpowiedniej formy kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, albo potrzeba indywidualnego nauczania.
9. Orzeczenie zespołu doręcza się wnioskodawcy na piśmie, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu.
10. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do właściwego Kuratora Oświaty za pośrednictwem zespołu, który orzeczenie wydał, w terminie 14 dni od jego otrzymania.
11. Od decyzji wydanej przez kuratora, odwołanie nie przysługuje.

ROZDZIAŁ III Organy Poradni

1. Organami poradni są :
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna.
2. Działalnością Poradni kieruje Dyrektor, który jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników. Jest on odpowiedzialny za całokształt pracy placówki oraz reprezentuje Poradnię na zewnątrz.
3. Funkcję Dyrektora powierza i z niej odwołuje Zarząd Powiatu Wałeckiego.
4. Kandydata na stanowisko Dyrektora wyłania się w drodze konkursu ogłaszanego przez Starostę Powiatu Wałeckiego, spośród nauczycieli lub nauczycieli akademickich posiadających kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 5-cio letni staż pracy pedagogicznej w pełnym wymiarze.

5. Do zadań Dyrektora należy:
- organizowanie pracy Poradni oraz odpowiedzialność za poziom merytoryczny wykonanej pracy;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do pracowników Poradni, w tym hospitowanie i ocenianie pracy nauczycieli oraz prowadzenie wewnętrznego mierzenia jakości pracy;
- nadawanie stopnia awansu zawodowego nauczycielowi stażyście i kontraktowemu;
- ustalanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;
- powoływanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego;
- uczestniczenie w komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego oraz w komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowane
- zarządzanie środkami finansowymi Poradni;
- nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i pracownikami administracji i obsługi; - realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
- przyznawanie nagród oraz wyznaczanie kar porządkowych pracownikom Poradni;
- występowanie z wnioskami (po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej) w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni;
- ustalanie dla pracowników pedagogicznych zakresu zadań realizowanych poza Poradnią;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonalenia zawodowego.
6. W skład Rady Pedagogicznej Poradni wchodzą:
- Dyrektor, jako jej przewodniczący;
- pracownicy pedagogiczni, jako jej członkowie.
7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych w Poradni;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych.

8. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć pracowników;
- projekt planu finansowego Poradni;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
9. Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut poradni lub jego zmiany.
10. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego poradnię o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej. 11. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
12. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
13. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego, na wniosek lub za zgodą rady pedagogicznej.
14. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej.

ROZDZIAŁ IV Rozstrzyganie spraw konfliktowych
1. Przewiduje się możliwość rozwiązywania sporów pomiędzy pracownikami Poradni poprzez:
- negocjacje stron będących w konflikcie w obecności Dyrektora Poradni;
- negocjacje stron w obecności Rady Pedagogicznej.
2. Jeżeli podjęte próby rozstrzygnięcia sporu na terenie Poradni nie dadzą rezultatu, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego Poradnię.
3. Jeżeli dyrektor jest stroną w sporze - sprawę przekazuje się do organu prowadzącego Poradnię.

ROZDZIAŁ V Pracownicy Poradni

1. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
2. Pracownikami pedagogicznymi Poradni są: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i socjolodzy. Poradnia może zatrudniać lekarza, rehabilitanta oraz doradcę zawodowego.
3. Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od jej zadań oraz terenu działania ustala na wniosek dyrektora organ prowadzący Poradnię.
4. Liczbę pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor, w zależności od potrzeb Poradni.
5. Pracownicy pedagogiczni Poradni są wynagradzani zgodnie z przepisami w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli oraz zgodnie z Regulaminem ustalonym przez Radę Powiatu .

6. Do zadań psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań psychologicznych dzieci i młodzieży zgłaszanych do Poradni;
- diagnozowanie poziomu rozwoju intelektualnego i emocjonalno-społecznego, określanie stopnia i rodzaju odchyleń i zaburzeń sprawności psychomotorycznej oraz zaburzeń zachowania;
- prowadzenie terapii psychologicznej (indywidualnej lub grupowej) dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi lub zaburzeniami zachowania, na terenie Poradni;
- prowadzenie badań psychologicznych, terapii oraz udzielanie specjalistycznych porad poza Poradnią, w środowisku domowym dziecka;
- prowadzenie badań i udzielanie porad młodzieży z problemami zdrowotnymi kończącej gimnazjum oraz ich rodzicom odnośnie wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia się;
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów orzekających o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego;
- zapewnienie specjalistycznych konsultacji nauczycielom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom;
- prowadzenie dokumentacji z badań psychologicznych oraz innej dokumentacji obowiązującej w Poradni;
- stałe podnoszenie wiedzy i umiejętności zawodowych oraz wzbogacanie swojego warsztatu pracy.

7. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
- prowadzenie badań pedagogicznych dzieci i młodzieży zgłaszanych do Poradni;
- diagnozowanie poziomu wiadomości i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży;
- prowadzenie terapii pedagogicznej ( indywidualnej lub grupowej) dzieci i młodzieży przejawiających zaburzenia rozwoju psychoruchowego oraz braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych
- udzielanie porad wychowawczych oraz dydaktycznych rodzicom i nauczycielom;
- prowadzenie badań pedagogicznych, terapii oraz udzielanie porad poza Poradnią, w środowisku domowym lub szkolnym ucznia;
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów orzekających o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczania indywidualnego;
- zapewnienie specjalistycznych konsultacji nauczycielom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom;
- prowadzenie dokumentacji z badań pedagogicznych oraz innej dokumentacji obowiązującej w Poradni;
- stałe wzbogacanie warsztatu pracy oraz podnoszenie wiedzy i umiejętności zawodowych.

8. Do zadań logopedy należy w szczególności:
- prowadzenie badań logopedycznych dzieci i młodzieży wykazujących zaburzenia mowy;
- prowadzenie terapii logopedycznej dzieci i młodzieży ze złożonymi wadami mowy, na terenie Poradni;
- udzielanie porad rodzicom w celu właściwego ukierunkowania ich pracy z dzieckiem w domu;
- prowadzenie badań logopedycznych, terapii oraz konsultacji poza Poradnią, w placówce oświatowej, bądź w środowisku domowym dziecka;
- zapewnienie specjalistycznych konsultacji nauczycielom pracującym z dziećmi wykazującymi zaburzenia mowy;
- udział w posiedzeniach zespołów orzekających;
- prowadzenie dokumentacji z badań logopedycznych oraz innej dokumentacji obowiązującej w Poradni;
- doskonalenie warsztatu pracy oraz stałe podnoszenie wiedzy zawodowej.

ROZDZIAŁ VI Organizacja pracy Poradni

1. Poradnia działa jako placówka w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, który na wniosek dyrektora zatwierdza organ prowadzący.
3. Arkusz Organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni i jej pracowników.

ROZDZIAŁ VII Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni

1. Prawa i obowiązki pracowników Poradni reguluje ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i odnośne przepisy wynikające z Kodeksu Pracy.

ROZDZIAŁ VIII Dokumentacja Poradni

1. Roczny plan pracy Poradni.
2. Sprawozdanie z jego realizacji.
3. Tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni.
4. Skorowidz alfabetyczny przyjętych osób.
5. Teczki indywidualne badanych dzieci i młodzieży.
6. Dzienniki zajęć specjalistycznych.
7. Protokoły posiedzeń zespołów orzekających.
8. Inna dokumentacja zgodnie z odrębnymi przepisami m.in.:
- dotycząca mierzenia jakości pracy
- księgi inwentarzowe;
- księga pracy poza terenem Poradni;
- protokoły posiedzeń rady pedagogicznej.

ROZDZIAŁ IX Postanowienia końcowe

1. Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Poradnia używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Statut, zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego uchwalony został przez Radę Pedagogiczną.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Marek Syrnyk 15-11-2010 12:09
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 15-11-2010
Ostatnia aktualizacja: - 15-11-2010 12:09